7 steg till att bli en sån som tränar


På Bootcamp är en viktig del hur du får träningen att bli av även om du inte har lust. Det här är ingen ny kunskap. Du har levt med din hjärna hela livet. Du vet precis hur du ska få den att göra det du vill. När du verkligen vill det.

Problemet med utebliven träning uppstår när du ville en gång för länge sen. När du satte en plan och sen börjar ifrågasätta ditt beslut varje gång du ska gå ut och chimpanshjärnan vill att du sparar energi istället.
Vi frågade i vår facebookgrupp Springa med hund vilka deras bästa tips är för att springa när man inte vill och tipsen vi fick passar bra in i det vi lär ut på Bootcamp.
Här är våra steg till träning som blir av kombinerat med tipsen från Springa med hund.

1. Ha en plan
Titta på vart du börjar och vart du vill och utforma en njutningsfylld snabb väg dit.
“Jag brukar se det som en tid för mig att kunna lyssna på den musiken jag älskar, samtidigt som vovven får göra det han älskar, springa. Win win
“Att göra något tillsammans med hunden”


2. Ta starka beslut och se aldrig tillbaka
Bestäm dig. Och börja aldrig ifrågasätta dina egna belsut. Utnyttja också att du har en hund med behov som du vill tillfredsställa.
“Jag förstör min hunds träning om vi missar pga jag inte orkar can’t ruin it for her

3. Schemalägg. Håll dig till planen. Lyssna inte på chimpanshjärnan.
Sträva mot att hedra tid bokad med dig själv men om det är svårt i början kan det hjälpa att boka tid med någon annan.
“Boka in en tid med träningssällskap. Man vill ju inte ställa in sen för att man känner sig lat :D Dessutom är det bara jobbigt just när man ska ge sig av hemifrån, när träningen väl kommit igång känner man sig glad och lite självbelåten

4. Dela upp omöjliga uppgifter i mindre delar.
Dela upp hela den överväldigande uppgiften i så små delar att hjärnan inte kan låta bli att göra dem. Sätt på träningskläder, sätt på skorna osv.
“Klä på löparkläderna redan på morgonen, så blir det inte ett hinder att byta om Eller sova med löparkläderna så är det bara att kliva upp och gå ut.”

5. Gör klart det du påbörjat.
Har du tagit beslutet så gör klart. Det får du endorfiner som belöning för.
“Det är så skönt efteråt. Försök komma ihåg den känslan och längta till den.”

6. Tillåt dig att vara nöjd med det du utfört
Det blev som det blev idag. Du gjorde det du gjorde. Var nöjd med det.
“Hunden behöver motion och det går snabbare att springa sträckan än att gå den...

7. Bli en person du kan lita på.
Om du gör det du bestämt dig för bygger du en självbild av att du är en person som gör det du bestämt dig för.
“Försök komma på en enda gång som du har ångrat ett träningspass!”

Följ de här stegen och bli en person som tränar regelbundet. Om det är vad du vill. Behöver du mer hjälp att komma igång hjälper vi gärna till.

Kommentera gärna: